Aankomst nieuwe groep kinderen uit Bychov

« Keer terug naar het nieuwsoverzicht 2014.

05-09-2014

Voor de 10e keer komt er weer een nieuwe groep kinderen naar Barneveld!

Van 5 september tot 13 oktober 2014 komt er weer een nieuwe groep kinderen uit Bychov naar Barneveld.

Het is altijd weer zoeken naar nieuwe gastgezinnen die kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 11 jaar bijna 6 weken onder te brengen bij gastfamilies.

Veel mensen vinden het belangrijk om iets te kunnen betekenen voor een ander, voor mensen die het minder goed hebben dan wij. Op deze manier kun je de daad bij het woord voegen en reken maar dat je echt iets kunt betekenen voor deze kinderen.

In de periode dat de kinderen hier verblijven gaan ze gewoon naar school en krijgen les van 4 Wit Russische leerkrachten.

Tussen veel gastouders en kinderen bestaat nog altijd veel contact, er worden met verjaardagen kaarten en brieven gestuurd, er zijn zelfs gastgezinnen die “hun” kinderen op eigen initiatief voor een vakantie hier naar toe halen.

Het gebied rond Tsjernobyl heeft nog altijd te lijden onder de gevolgen van de in 1986 ontplofte kerncentrale. Velen hebben nog gezondheidsproblemen mede doordat ze weinig groenten en fruit eten en doordat ze weinig buiten komen. De kinderen zien vaak heel erg bleek. Artsen hebben aangetoond dat een verblijf buiten deze regio positieve gevolgen heeft voor hun gezondheid.

De kinderen die naar Nederland komen zijn nog nooit in het buitenland geweest. Dit is één van de belangrijkste criteria die de Stichting hanteert.

Geïnteresseerden die willen kunnen contact opnmemen via e.kuiter@versatel.nl of neem telefonisch contact op met een van de bestuursleden: Erik Kuiter tel. 0342 - 417747 Wim de Boer tel. 0342 - 424133. Ook kunt u via de website het contactformulier invullen.

Contact opnemen

Stichting Kinderhulp Tsjernobyl Barneveld