Foto Koch

« Keer terug naar het nieuwsoverzicht 2014.

23-10-2014

Ook dit jaar werden de kinderen weer mooi op de foto gezet door Foto Koch. Op hun website hebben zij onderstaand bericht geplaatst en dit willen wij uiteraard graag met jullie delen.

Foto Koch steunt Stichting Kinderhulp Tsjernobyl

Deze week maakten we bijzondere schoolfoto’s in Barneveld. Namelijk opnames van 36 kinderen uit Wit-Rusland en hun vier juffen.

De Russische kinderen in de leeftijd van acht tot elf jaar zijn zes weken in Barneveld te gast bij de Stichting Kinderhulp Tsjernobyl. Ze komen uit de Wit-Russische provincie Bychov die 200 kilometer boven Tsjernobyl ligt. Daar ontplofte in 1986 de kerncentrale.

Dertig jaar na de kernramp is het in Bychov nog steeds niet veilig: scholieren uit de provincie gaan elk jaar verplicht naar een sanatorium buiten door het door straling besmette gebied, om onderzocht te worden en aan te sterken.

Rugzak
“Om het jaar halen we een groep kinderen naar Nederland”, vertelt Joop Pater, een van de initiatiefnemers van de Barneveldse stichting die in 1996 werd opgericht. “Hier kunnen ze opknappen en krijgen ze een symbolische rugzak vol ervaringen mee. Ons doel is om iets te betekenen voor een ander. Je kunt de hele wereld niet verbeteren. Maar door deze groep kinderen te helpen, verbeteren we wel een klein stukje.”

De symbolische rugzak die mee terug gaat zit vol foto’s. Pater: “Onze gastgezinnen maken een fotoboek van de tijd dat de kinderen hier zijn. Foto’s van een dagje Dolfinarium, de Julianatoren, het dagelijks leven in het gastgezin en op school. We hebben de ervaring dat de kinderen daar jarenlang op teren.”

Gekoesterd
Foto Koch stopt schoolfoto’s in de rugzak. Alle reizigers krijgen een pakketje met portret- en groepsfoto’s. Die worden gekoesterd, weet Pater. “Op het departement van Onderwijs in Bychov hangt zelfs een vergroting van de groepsfoto van de lichting van 2012. Een van de begeleidsters van toen is onderwijsambtenaar.”

“Het is top wat hier allemaal gebeurt”, reageert Marjan Schaapveld van Foto Koch. Toen ze de schoolfoto’s in Barneveld kwam afgeven, werd ze verrast door de warme reacties.“Ik wist niet wat me overkwam. De kinderen begonnen spontaan te zingen, ik kreeg een matroeschka, een bos bloemen en een fles zelfgestookte wodka voor onze directeur. Wat een mooi project.”

Tsjernobyl project

Voor meer informatie over Foto Koch zie: https://www.fotokoch.nl